Jouw cv en motivatie

Het vinden van een baan bij Evean begint met het insturen van jouw sollicitatie via het sollicitatieformulier op de website. Naast een aantal basisgegevens vragen wij jou ook om een motivatie en cv bij te voegen. Maar hoe pak je dit nu eigenlijk goed aan? Hieronder een aantal tips.

Evean medewerkers bij auto

Jouw cv

Tip 1: Controleer jouw contactgegevens
Solliciteren is niet iets wat je iedere dag doet. Vaak heb je al eerder een cv gemaakt die je bijwerkt voor je nieuwe sollicitatie. Heb je in de tussentijd een nieuw telefoonnummer of e-mailadres gekregen? Vergeet deze dan niet aan te passen op jouw cv.

Tip 2: Vermeld jouw wensen
Wil je parttime of fulltime werken? Wat zijn de doelgroepen waarmee jij ervaring hebt? Hoe flexibel ben je in het draaien van avond- of nachtdiensten? In de zorg zijn dit vragen welke je eigenlijk al direct in jouw sollicitatie kunt meenemen. De recruiter kan dan niet alleen kijken of je op cv past bij de vacature waarop je solliciteert, maar ook verder in de organisatie.

Tip 3: Maak het jezelf makkelijk
Ben jij niet zo goed met Microsoft Word of PowerPoint? Dat geeft helemaal niks! Wie niet sterk is moet slim zijn en het is helemaal niet erg een online template te downloaden. Een template kun je zelf gemakkelijk invullen en hierdoor is jouw cv zo gemaakt! 

Tip 4: Kort of langdradig
Er is al veel onderzoek gedaan naar het ideale cv. Bevind jij je al langere tijd op de arbeidsmarkt en heb je inmiddels jarenlange ervaring? Grote kans dat als jij ál jouw werkervaring uitschrijft, jouw cv erg lang wordt. Kies er dan bijvoorbeeld voor om de laatste paar functies of laatste paar jaren uit te schrijven en daarna samen te vatten. Uit onderzoek is gebleken dat het ideale cv één tot twee pagina’s betreft.

Tip 5: Diploma’s
Waarschijnlijk ben je trots op de opleidingen welke jij succesvol hebt afgerond. Niet iedereen mag een diploma in ontvangst nemen. Zeker voor gekwalificeerde functies is het daarom handig te benoemen dat je de opleidingen hebt afgerond en niet alleen de jaren van de opleiding te benoemen.

 

Motivatiebrief

Tip 1: Voorbereiding

Bereid jezelf goed voor door je in te lezen over het bedrijf. Waar staat het bedrijf voor? Welke regio’s zijn ze werkzaam? Wat voor werkzaamheden komen erbij kijken. Zo kom je niet voor verrassingen te staan tijdens je gesprek en weet je goed waar je over praat.

Tip 2: Ambities

Geef aan in welke functie je nu werkzaam bent en onderbouw daarmee waarom de functie waarop je solliciteert goed aansluit bij jouw wensen. Vermeld in je motivatiebrief ook wat jouw ambities zijn. Waar zie je jezelf over vijf jaar of over tien jaar. Vaak zijn er bij een bedrijf diverse doorgroeimogelijkheden. Wanneer je dit van tevoren aangeeft kan de recruiter een betere inschatting maken welke mogelijkheden (er in de toekomst) voor je zijn.

Tip 3: Lengte van de brief

Maak je motivatiebrief niet te lang. Een half tot heel A4’tje is genoeg. Een pakkende introductie, stukje over jezelf en je ambities is genoeg. Houdt dit beknopt.

Tip 4: Maak het persoonlijk

Een goede motivatiebrief opstellen, begint bij jezelf. Letterlijk. Een recruiter wil niet de zoveelste brief vol standaard zinnen en clichés ontvangen. Wat maakt jou nou zo uniek en waarom pas jij bij het bedrijf? Haal persoonlijke situaties/ voorbeelden naar voren waarmee je de connectie met het bedrijf mooi weer kunt geven. Voorbeeld:

Afgelopen jaar heb ik de stap gezet en ben ik als vrijwilliger begonnen bij de lokale ouderenvereniging. We gingen op pad met de zonnebloemboot. Zo mooi om de waardering te zien en te horen als je samen op stap gaat.